Plan on the spot

Hari sabtu jam 1.00 petang perjalanan ke 10 dengan menaiki metro dan bas. Yang bawak kami bertiga waktu tu adalah akh muammar iaitu pelajar yang baru sampai sebulan lebih dari kami. Dia ni datang dari sabi' dan pergi ke shoubra untuk ambil kami disini. Dan setelah berjumpa di Masjid Khazandarah kami pon bertolak dengan menaiki metro di Rog Al-faroug.

tambang merto segenih. Kami turun di syahadah dan menaiki bas ke 10. seusai sampai sahaja kami terus solat asar di masjid dan terus pergi ke rumah pahang untuk berjumpa dengan ceo mtnp. tu gambar kat rumah tamu iaitu rumah ceo kami tinggal di 10. Perjumpaan tersebut lebih kepada macam mana kehidupan kami di shoubra dan kewangan kami di sana.

Gambar tu adalah semuanya bekas mtnp. ada yang lepasan spm dan lepas diploma mtnp. seusai perjumpaan selespas magrib, kami diberi sedikit $ untuk makan malam. (dalam hati cakap: aku dah lah oder dgn teman seperjuangan untuk makan di rumah beliau).

Selepas siap semuanya barulah dapat berjumpa dengan kawan lama di Al-attas dan kulliah. Sampai sahja di rumah ahmad muhajir bin abdul karim kami disaji dengan masakan ayam tempoyak. Alhamdulillah dapat juga rase masakan dia. time kasih. lepas tu kami borak dan bersambung borak lagi di suk syyarah dengan minum asir.
*sory lah gambar tak berapa smart..huhu

selepas siap je, kami terus pulang dan ade majlis wida seorang ust yang akan pulang ke tanah air. lepas tu baru lah kami boleh tidur sebagai tumpang umah kawan. kami pula memang tak dok plan nak tidu situ, tapi kawan dah offer. apa lagi..Alhamdulillah sepanjang malam tu dapat lah tahu keadaan diorang disini macam mana. huhu..pelbagai perkongsian yang dikongsi bersama.

Jam 1 lebih pagi barulah boleh tido.

setelah bersiap pada waktu pagi hari ahad, kami layan roti canai di cafe pahang dan setelah itu kami memulakan perjalanan dengan menziarahi makam syeikh soleh jakfari.

setelah itu kami lawat tempat beljar depa di azhar

atas ni adalah akh kahairul anuar. sama2 belajar di al-attas dan kulliah. setelah itu kami bersolat zohor di masjid azhar.

ni lorong nak ke masjid.

8 gambar tu semuanya dalam masjid azhar.

ni pemandangan dari luar masjid azhar.
selepas tu kami pergi ke makam saidina husin di masjid berhampiran disitu.

Alhmdulillah pertemuan kami yang lawati habis di sini sahaja. plan yang on the spot adalah tido umah kawan di 10 dan jalan-jalan.

Banyak pengalaman yang dikongsi bersama oleh kawan2 lama. dan tak sangka pula ramai jugak budak al-attas kat mesir. moga kita balik malaysia nnti membuat satu anjakan paradigma pada masyarakat daripada baik kepada lebih baik.

ni jugak ruang2 yang kami isi sebelum bermulanya pengajian di shoubra pada awal bulan 10.

Popular posts from this blog

Aku datang sekali lagi dengan dosa wahai Pencipta