Tinta Pena 1

Kenapa perlunya kepada menyeru kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran? Apakah zaman kini perlunya kepada dakwah ini sedangkan telah sedia ada media sosial yang boleh kita sampaikan risalah ini. 

Sebelum menceritakan terlebih lanjut, marilah sama-sama kita cuba untuk merenung keadaan di sekeliling kita. Rumah tangga, rakan-rakan, saudara-mara, dan jiran-jiran kita. Apakah mereka semua dalam keadaan baik atau pon dalam keadaan solat berjemaah sentiasa di masjid-masjid atau surau? Adakah kehidupan mereka senang atau pon susah? Adakah mereka tidak melakukan pekerjaan yang melalaikan? Adakah mereka sentiasa menutupi aurat? 

Semua ini perlulah kita ambil cakna dan ambil berta akan semua ini. Sebab ini semualah yang akan mententeramkan kehidupan kita diatas muka bumi. "Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara" jika kita mengangap kita adalah seorang mukmin dan mengerti apa kelebihan yang diperolehi oleh orang mukmin itu sendiri, nescaya kita perlulah mengambil berat akan semua ini. Bukan lah bermaksud kita kene jaga tepi kain orang, tapi kite perlu mengetahui hal ini berdasarkan kehidupannya. 

Jika ada orang disekeliling kita melakukan perkara mungkar seperti mencuri, rasuah, kahwin tanpa ikatan yang sah, membunuh, berzina, minum arak, dan sebagainya , perlulah kita yang mengetahui hal sebenar cuba untuk menerangkan hal sebenar kepada masyarakat. Jika kita (orang yang mengetahui) tidak menasihati atau mencegah perkara mungkar, maka tunggulah azab Allah yang amat pedih. 

Fitrah kehidupan manusia sebenarnya adalah menuju kepada kebaikan dan jauh sama sekali ingin menuju kearah keburukan. Sebagai contoh, individu A tidak suka barangnya atau kepunyaannya dicuri oleh orang lain. Contoh lain pula ialah Individu A tidak suka anaknya atau isterinya diperkosa oleh orang lain. Itulah sifat sebenar atau fitrah(agama islam) yang ada pada manusia. 

Comments

Popular posts from this blog

Aku datang sekali lagi dengan dosa wahai Pencipta

Anak Desa “tercampak” 23 Jam di Bandaraya Dubai

Diam disaat mendengar Al-Quran